Jaarlijks worden er in Nederland honderden kunst- en cultuurprijzen uitgereikt. Dutch Heights wil de meningsvorming over de betekenis en het belang ervan stimuleren door relevante artikelen te publiceren, of door te verwijzen naar opinies in andere media. Reacties: office@dutchheights.nl.
De belangrijkste prijs voor jeugdliteratuur - de Astrid Lindgren Memorial Award - heeft uitleg nodig. En dat is een signaal.
Lees verderKunstprijzen: de criteria zijn wazig, de geldbedragen laag en vaak moet een jonge kunstenaar er ook nog op toeleggen. Waarom doen ze eigenlijk nog mee?
Lees verderIk zou eigenlijk best een pleidooi willen houden voor het afschaffen van zo veel mogelijk prijzen en wedstrijden. Er zijn altijd – altijd! – veel meer verliezers dan de ene winnaar; er is dus meer verdriet en teleurstelling en ellende dan blijdschap.
Lees verderVanavond wordt De Volkskrant Beeldende Kunstprijs uitgereikt, na een traject dat vele maanden in beslag nam. Het is niet de enige kunstprijs die moeite lijkt te hebben met kiezen. Wat is er aan de hand?
Lees verderDankzij de prijzenregen wordt een potentieel publiek aangesproken en opgejut dat anders misschien thuis was gebleven – en niet met een boek op schoot.
Lees verder'Het ligt voor de hand te betogen dat het literaire prijzenbombardement, zoals dat in Nederland en België jaarlijks inslaat, vele schrijvers doet duizelen en in verwarring brengt en daarom krachtig moet worden teruggedrongen, maar evenzeer ligt het voor de hand te betogen dat de literatuur niet genoeg gestimuleerd kan worden en dat er ruim baan moet worden gemaakt voor de ontwikkeling van schrijftalent en de productie van nieuw literair werk.'
Lees verderDe stimulans en symbolische waarde die uitgaat van een prijs, niet alleen voor de ontvanger en het bekroonde vakgebied, maar ook voor de maatschappij als geheel, kan niet overschat worden.
Lees verder‘We weten dat prijzen grotendeels een loterij zijn en internationale prijzen al helemaal,’ schreef de schrijver en vertaler Tim Parks een tijd geleden in NRC Handelsblad.
Lees verderTraditionele kunstprijzen die verder willen reiken dan de kleine groep van vakgenoten en adepten, zullen een nieuwe houding moeten zoeken ten opzichte van de alomtegenwoordige mediacultuur.
Lees verderHet is niet verwonderlijk dat in de tweede helft van de jaren tachtig het bedrijfsleven de kunstprijzen als marketinginstrument ontdekt.
Lees verderIn de kunst draait alles om aandacht, stelt Arjo Klamer, hoogleraar Culturele Economie. Bedrijven die awards sponsoren profiteren daarvan. De culturele prijs is een middel om status te verwerven.
Lees verderHet coronavirus heeft een dikke streep gezet door alle belangrijke podiumprijzen. Dit jaar geen Louis of Theo d’Or, geen Gouden Krekels of Gouden Zwaan, geen grote cabaretprijzen en geen Klassieke Muziekprijs. Dat heeft de organiserende Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties in samenspraak met jury’s en festivals besloten. Het zijn niet de enige feestjes in prijzenland die zijn geschrapt of uitgesteld.
Lees verderDe doldwaze prijzenweken van de Nederlandse cultuur zijn weer aangebroken. Nu het stof van de toneelprijzen is neergedaald, eisen achtereenvolgens de filmindustrie (Gouden Kalveren), de danswereld (Zwanen) en het Dutch design de aandacht op. Los van de eer, kan een prijs ook geld opleveren. Dit jaar is dat in totaal een kleine 3 miljoen euro.
Lees verder