Scenefoto: Sanne Peper
‘De manier waarop Eric de Vroedt in zijn monumentale marathon The Nation maatschappelijke breuklijnen, politiek discours, flitsende nieuwsberichten, religieuze dogma’s en persoonlijke angsten als grondstof voor een vijf uur durend stuk gebruikt, is indrukwekkend. Alles waar je in de pers over leest, zit in deze caleidoscopische tekst verwerkt: radicaliserende jongeren, achterstandswijken, populisme, afbrokkelende traditionele partijen, "eigen volk eerst", "meer of minder (kut)Marokkanen", gated communities, de roep om meer blauw op straat, extreem marktdenken, doorgedreven mediatisering (…) The Nation is een letterlijk adembenemende tekst die het nù scherp onder de loep neemt en werkelijk niemand spaart; iedereen is dader en slachtoffer tegelijk. Technisch zit het verhaal zo meesterlijk in elkaar, wordt de informatie zo goed gespreid dat je steeds op het puntje van je stoel zit en het vervolg wilt weten, verslaafd als je raakt. Het overdondert en intrigeert, bijt en doet pijn, heeft de kracht van een drilboor en is tot op het bot relevant.’ (fragment juryrapport)