De grootste kracht en verdienste van Joost Swarte is, aldus juryvoorzitter Gert Jan Pos, dat hij bij elke tekening zijn lezer of toeschouwer dwingt tot een nieuwe manier van kijken. Telkens geeft Swarte een slinger aan de werkelijkheid. Hij tekent een overzichtelijke wereld in heldere llijnen, maar de tekeningen zijn bij nadere beschouwing helemaal niet zo helder en laten net iets anders zien dan je denkt. Behalve talent voor tekenen en ontwerpen, heeft Swarte ook talent voor het absurde. Citaat uit het juryrapport: 'Er is niemand in Nederland die nog nooit een tekening van Joost Swarte heeft gezien. Hij gaf vorm aan postzegels, affiches, horloges, huizen, glas-in-loodramen en telefoonkaarten, voortdurend gebruikmakend van een zeer uitgesproken stripidioom. Hij combineert een grote inhoudelijke vrijheid met een traditionele en sterk grafische tekenstijl.'
Joost Swarte
Heemstede, 1947
striptekenaar, illustrator, architect, vormgever, uitgever
studie: Akademie voor Industriële Vormgeving Eindhoven (nu Design Academy)
oeuvre: illustraties voor o.a. Vrij Nederland, Humo, Abitaire en The New Yorker; ontwerp van o.a. postzegels, affiches, meubilair, horloges, gebouwen (Toneelschuur Haarlem e.a.), glas-in-loodramen, telefoonkaarten, cd-hoezen, interieur Hergé-museum; bedenker van de term 'klare lijn' voor de tekenstijl van Hergé (Kuifje)
publicaties: o.a. Bijna compleet (2012), Niet zo maar zo (2012)
prijzen: Prix Saint-Michel (BE, 1981), Stripschapprijs (1998), Marten Toonderprijs (2012)
Marten Toonderprijs
van: Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst
voor: striptekenaars
prijs: 25.000 euro
frequentie: jaarlijks
sinds: 2009
Over Marten Toonderprijs
Andere winnaars
Marten Toonderprijs
2011
2010