Saskia Noor van Imhoff, #+23.00, Stedelijk Museum Amsterdam (2016); courtesy de kunstenaar en Galerie Fons Welters; foto Gert Jan van Rooij
‘De jury van de ABN AMRO Kunstprijs kiest met Saskia Noor van Imhoff voor een kunstenaar die op eigenzinnige manier haar omgeving onderzoekt en daarbij onverwachte verbanden legt. In haar ruimtelijke installaties speelt het proces van ordenen, tentoonstellen en archiveren van kunst een centrale rol. Van Imhoff snijdt alles door elkaar: schilderkunst, beeldhouwkunst, design, poëzie en architectuur. Ze benadert objecten als een archeoloog, ordent met de zorgvuldigheid van een archivaris en combineert, los van een bestaande hiërarchie, met een open, bijna filosofische blik. Daarmee is Saskia Noor van Imhoff een exponent van deze tijd, waarin, mede onder invloed van het internet, alles met elkaar is verbonden en naast elkaar kan bestaan. (...) Door beelden te reproduceren en te manipuleren, bestaande situaties opnieuw te ordenen én slim in te grijpen in de architectuur stuurt ze de blik van de toeschouwer. Bovendien zijn haar locatie-specifieke installaties waarin bijvoorbeeld luchtbevochtigers en klimaatsystemen zijn verwerkt, een impliciet commentaar op het gedrag van de mens en onze neiging tot rubriceren en bewaren. Verder valt haar werk op door een subtiel gevoel voor materiaal en compositie, dat ze in elk nieuw werk weet te versterken. Het werk van Van Imhoff is geënt op een klassieke vormentaal, refereert aan kunsthistorische kaders en verwijst naar de omgeving, maar biedt misschien vooral een blik in het hoofd van de kunstenaar als een geformaliseerde kleine Wunderkammer.’ (fragmenten juryrapport)