1. Tomorrow is Humourless, installatie in Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (2008); 2. Untitled (2009), inkjet print op papier, 220 x 152 cm
De jury kiest met Marijn van Kreij naar eigen zeggen voor een onderzoekende kunstenaar die thema’s als authenticiteit, originaliteit en appropriatie – artistieke toe-eigening – onderzoekt en bevraagt. 'In het werk van Van Kreij speelt het kopieerproces een centrale rol. Hij maakt hiervoor gebruik van verschillende reproductiemethodes en -middelen, zoals scanners, fotografie, kopieermachines, ready-mades en citaten. (…) In zijn werk verhoudt hij zich tot werk van kunstenaars uit het verleden, en tot de erfenis van het modernisme in het bijzonder. Speelse referenties naar de populaire beeld- en popcultuur zijn bovendien kenmerkend voor (zijn) oeuvre.’ De jury ziet Van Kreij als een van de meest interessante en veelbelovende representanten van zijn generatie. ‘Ze waardeert de eigentijdse houding van de kunstenaar, Van Kreij’s manier om ‘non-onderwerpen’ en alledaagse details tot kunst te verheffen en zijn proces van handmatig toe-eigenen van beelden in deze huidige tijd van digitale (en online) beeldcultuur.' (fragmenten juryrapport)