Aurora (2015), patina, verbrandingsstoffen, koper, hout, [zon]licht; 200 x 100 x 30 cm
‘Nicky Assmann is onder meer gefascineerd door het immateriële en ongrijpbare karakter van licht, waarbij kleuren en synesthesie in haar werk een grote rol spelen. Vanuit haar fascinatie met de cinematografie ontwikkelt ze bijvoorbeeld schermen van verschillende materialen, zoals zeepvliezen, koperplaten, metalen grids en plexiglas. Geen klassieke projectieschermen: in plaats van beelddragers zijn het de schermen zelf die beeld worden door middel van licht. De beweging die je ziet is de transformatie van het scherm zelf waar ze composities voor maakt. Naast het ontwikkelen van een individueel oeuvre maakt ze deel uit van het collectief Macular, dat de relatie tussen kunst, technologie, wetenschap en perceptie onderzoekt. De jury is vooral onder de indruk van de schoonheid van het werk van Nicky Assmann en hoe ze met behulp van technologie meeslepende zintuigelijke ervaringen weet te creëren die de toeschouwer betoveren en verwonderen.’ (fragment juryrapport)