‘Onze gehele jury was diep onder de indruk van de bundel Binnenplaats van Joost Baars. Het is een debuut, maar van een dichter die een volstrekt eigen geluid heeft – een eigen project zouden we willen zeggen - waar duidelijk al lang aan wordt gewerkt. (…) Binnenplaats is een hallucinante, mystieke bundel. Het vraagt tijd om erin door te dringen maar bij elke herlezing groeien deze gedichten en trekken ze je mee in hun zoektocht naar of confrontaties met het transcendente. Het bijzondere van Baars is dat hij daarvoor in deze steeds verder seculariserende westerse cultuur een volstrekt nieuwe en authentieke taal weet te vinden die alle vaste religieuze idiomen vermijdt. (…) Zijn werk is zeer kwetsbaar en tegelijkertijd sterk. Interessant is hoe Baars zichzelf situeert te midden van andere dichters en denkers, zoals Hannah Arendt, Emily Dickinson, Christian Wiman, maar ook Tom Waits en Werner Herzog: zijn universum stoort zich niet aan de grenzen tussen populaire cultuur en filosofie. Zijn poëzie laat zien hoe religie de hele cultuur doordrenkt maar hij doorbreekt met zijn werk al die polarisaties die een geseculariseerde samenleving kenmerken waarin alles wat religieus was of is besmet is geraakt. (…) Van de dichter Gerard Manley Hopkins heeft Baars de zes ”sonnets of desolation” vertaald in het Nederlands en die in zijn bundel opgenomen. Terecht, want dit zijn bewerkende, creatieve vertalingen, ze overtreffen het origineel.’ (fragmenten juryrapport)
nb De 24e uitreiking van de VSB Poëzieprijs was tevens de laatste. In 2018 komt een nieuwe, grote prijs voor poëzie die in 2019 voor het eerst zal worden toegekend.