Bram de Jonghe, installatie New Skin On My Elbows (gedeelte, 2013), Billytown Den Haag
De Volkskrant omschreef bij de introductie van de genomineerden voor de Beeldende Kunst Prijs 2015 de latere winnaar Bram de Jonghe als een 'rommelaar' die zijn beelden spelenderwijs maakt, volgens de trial-and-error-aanpak. 'Niet piepjong, wél een talent dat nog zoekende is en in zijn werk van de grote ingrepen is én van het kleine gebaar. Er zijn weinig kunstenaars, die bijvoorbeeld van ronddraaiend shoarmavlees al improviserend nog een boeiende video weet te maken.' In de winnaar huist volgens de jury een vrolijke, onderzoekende en vrije geest die geen conventies kent. 'Het werk is bescheiden en toch is het heel veel; er hangt poëzie in de lucht, de werkelijkheid wordt door dit werk opengewrikt tot er ruimte komt waar de geest moet waaien (…) Met deze edtie neemt de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs een voorschot op de toekomst. Deze winnaar is jong en het oeuvre is pril, maar zijn speels-serieuze inslag, zijn open oog voor materiaal en beeld en zijn vermogen om ruimtes te transformeren, bieden een hoopvol en avontuurlijk perspectief.' (fragment juryrapport)