Bridget Rily, Blaze 4 (1964), acrylic on board, 94.6 x 94.6 cm, foto courtesy Karsten Schubert Londen
'Met een ongekend streven naar helderheid, en met grote precisie en discipline werkt Bridget Riley al ruim vijftig jaar aan haar composities. Als kunstenaar van haar tijd voelt zij de verplichting om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de kunst. In haar onderzoek naar de juiste verhouding van kleur en vorm passeren verschillende kunstenaars en culturen de revue; haar zoektocht begon bij Seurat, maar ook leerde ze veel van het kleurgebruik van de Egyptenaren en legde ze een verband van het ritme van Middeleeuwse gezangen naar visuele elementen als kleur en vorm. Riley is al jaren geboeid door het werk van Piet Mondriaan. Niet omdat Mondriaan zich net als zij bedient van effen kleuren en geometrische composities, maar omdat Mondriaan zijn leven lang werkte aan de vertaling in verf, vorm en kleur van een diep verlangen naar perfecte harmonie. Mondriaan zocht, net als Riley zelf, naar een oplossing van puur visuele problemen als de relatie tussen kleur en lijn, van maat en vorm, contrast, helderheid en ritme.' (fragment juryrapport)