Foto's uit de series Listen (1), Maria (2) en Mothers of martyrs (3), © Newsha Tavakolian
‘Haar werk biedt een fascinerend perspectief van binnenuit op het hedendaagse leven in Iran en het Midden-Oosten. Door mensen centraal te stellen, creëert zij een mengeling van kunst en reportage en schept aldus intieme portretten en verrassende menselijke verhalen, die ons een verhelderend beeld geven van de samenleving.(…) Door vloeiend te manoeuvreren tussen fotojournalistiek en fotografische kunst, en verwijzend naar het hedendaagse mondiale kunstdebat, ontwikkelde ze een krachtige, esthetische en visuele stijl. De complexe verhalen die tot leven komen in Tavakolians stills, video’s, installaties en fotoalbums rekenen af met stereotypen en de al te eenvoudige voorstelling van het werkelijk leven en van toekomstverwachtingen in Iran. In Look, een serie openhartige foto’s van vrienden en buren, laat zij zien hoe onzeker en onveilig jongeren uit de middenklasse zich voelen. In Listen krijgen Iraanse vrouwen, die niet in het openbaar mogen zingen en geen cd’s mogen opnemen, de gelegenheid om zonder geluid voor haar camera op te treden. In andere series verdiept zij zich in vrouwelijke Koerdische strijders, de maatregelen van regeringen om de jeugd te indoctrineren, Iraniërs die lijden onder sancties en oudere vrouwen die hun zoon hebben verloren in de oorlog tegen Irak. (…) Newsha Tavakolian wordt gelauwerd voor haar schitterende en aangrijpende getuigenis van het complexe en dubbelzinnige leven in het Iran van nu. Zij weet fotojournalistiek en kunst effectief te combineren met een krachtige visuele taal. Zij maakt zich sterk om vrouwen een stem te geven en jonge fotografen bij te staan. Moedig en volhardend brengt zij de sociale en politieke realiteit van de Iraanse geschiedenis en cultuur in beeld, en verschaft daarmee kritisch inzicht.’ (fragmenten juryrapport)