‘Op ingetogen wijze schildert Faria van Creij-Callender fictieve vrouwelijke personages. Ze stelt ze samen uit allerlei beelden, als een assemblage van mensen die ze tegenkomt, houdingen of een lichtval die haar opvallen en foto’s van haar eigen lichaam. Al zoekende probeert ze een diepere laag in het personage te leggen. En tegelijkertijd uitdrukking te geven aan haar Surinaamse-Nederlandse identiteit. In het werk The 24th of August zit een zwarte vrouw in het gras. Met de opvallend grote sieraden en de tattoo van een paard op haar arm lijkt Van Creij-Callender te wijzen op de gelaagdheid van haar identiteit. Het vrouwelijk personage zit ontspannen voor zich uit te kijken, tegelijkertijd krijgt het door de perspectivische vertekening een monumentale, bijna surrealistische uitstraling. De kunstenaar schrijft: “een zwarte vrouw hoeft niet met een bepaald doel of actieve houding afgebeeld te worden om haar aanwezigheid in de kunst te rechtvaardigen”. Het werk van Van Creij-Callender nodigt je uit deelgenoot te worden van een wereld vol mijmeringen, nostalgie en liefde.’ (fragment juryrapport)
Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2024
Faria van Creij-Callender
Jury: Mirjam Westen, Laurie Cluitmans, Siri Erheriene-Essi, Yasmijn Jarram, Natasja Kensmil, Rezi van Lankveld, Sam Samiee