‘In this world it’s just us’ (2023); foto Tom Haartsen
‘De jury was onder de indruk van de manier waarop Bobbi Essers inzoomt op verschillende momenten uit het leven van zichzelf en van haar vrienden, en deze scènes - als het ware in een collage - samensmeedt tot een vervreemdende compositie. Haar schilderijen zijn geen portretten, maar het zijn, zoals zij ze zelf noemt, "overlappingen van verschillende momenten". In realistische stijl schildert Essers delen van lichamen. Onduidelijk blijft welke arm, schouder of buik bij welk personage hoort, want de hoofden bij deze lichaamsdelen zijn bewust buiten beeld gehouden. De textuur van de huid waarbij spatjes verf fungeren als moedervlekken wordt daarentegen zeer gedetailleerd in beeld gebracht waarbij je als toeschouwer het gevoel krijgt dichtbij te staan. De jury is overtuigd door de schilderkunstige wijze waarop Essers de intimiteit tussen vrienden onbeschaamd en liefdevol weet te vangen en ons zo deelgenoot maakt van haar leefwereld en van de vriendenkring die haar dierbaar is.’ (fragment juryrapport)