1. She Who Walks Like a Lion, olieverf, olie stick en acrylverf op doek, 150 x 150 cm (2021); 2. Twice As Nice, olieverf, olie stick en acrylverf op doek, 150 x 150 cm (2022); 3. She Who Comes With Her Own Things, olieverf, olie stick en acrylverf op doek, 150 x 150 cm (2022); foto's Tom Haartsen
De portretten van Iriée Zamblé zijn volgens de jury 'magnetisch, passend in een lange portrettraditie, elke identiteitsdiscussie overstijgend.' De essentie van het bekroonde drieluik van is een beeldende weergave te tonen waarin zwarte mensen gewoon kunnen 'zijn', in rust en kalmte, aldus Zamblé. 'Op haar drie enorme doeken, van anderhalve meter bij anderhalve meter, kijken de figuren, even zelfbewust als ontwapenend, de toeschouwer recht aan. Extra spannend aan haar portretten is dat ze de achtergrond achter personages bewust leeg heeft gelaten. Door het licht zandkleurige doek zie je de structuur van het raam erachter. In het half-transparante canvas geeft dat een delicaat spel tussen licht en donker. De kunstenaar heeft dat niet zelf aangebracht, maar het geeft haar intrigerende portretten wel een nog grotere diepte.’ (fragment juryrapport)