Herself in Passage (5), olieverf, pastel, houtskool op doek, 200 x 140 cm, 2020
‘Bij Charlott Weise is het verhalende aspect expliciet. Zij liet zich inspireren door De Passie volgens G.H. van Clarice Lispector, een roman waarin een vrouw het lichaamssap van een dode kakkerlak drinkt en langzaam één wordt met het insect. De vrouwen in Weises grote doeken zijn de ene keer getekend met losse, bijna uit elkaar vallende lijnen en de andere keer als half bedekte vlakken, waardoor begin en einde oplossen. Haar werk was al verschillende keren door de jury gezien, in 2015 en 2016 hing er ook al een schilderij van haar in het paleis. Het laat zich blijkbaar niet zomaar in een keer bevatten. Soms karig en leeg, soms een tekening op ongegrond linnen en soms een golvende zee van bloeiende oranjeroze verf. De schilderijen zijn altijd, echt of schijnbaar, onderdeel van een groter verhaal.’ (fragment juryrapport)