(1) Flower Ladies (2018), olieverf, teer, haar, gel, hars houtskool, krijt, spuitbus op jute, 300 x 150 cm; (2) The Definition of a System (2017), olieverf, hars, krijt, gel, houtskool, haar, as, hout, papier en teer op jute, 168 x 138 cm
Anders dan in voorgaande jaren, gaf de jury geen afzonderlijke beoordeling prijs van het werk van de drie winnaars. In het juryrapport werd vooral geprobeerd verklaringen te vinden voor het teruglopende aantal aanmeldingen voor de oudste schilderprijs van Nederland, sinds in de jaren tachtig van de vorige eeuw ‘definitief de klad kwam in de historische rol voor schilderkunst’. In 1986 deden ruim 800 kunstenaars mee, inmiddels schommelt het aantal aanmeldingen tussen de 200 en 300. Over de laureaten van 2018 nog wel het volgende statement: ‘De jury is unaniem in zijn waardering voor het werk van deze drie kunstenaars en om meer redenen dan de jury leden telt. Alle drie zijn verhalenvertellers met oog voor detail, die met schwung en lef beelden construeren, die het publiek uitnodigen tot zorgvuldig kijken.’