Peter Koole, The 1993 cover (2021), acryl op doek, 210 x 160 cm
‘De jury kiest voor Peter Koole op basis van zijn jarenlange geëngageerde commitment naar zijn onderwerpen, zoals de (nasleep van de) Balkanoorlog, de val van Srebrenica en de moord op de Russische journaliste Anna Politkovskaya. Zijn verfijnde, toegewijde en urgente schilderijen zijn momenteel actueler dan ooit. Middels een analoge transfertechniek brengt hij foto's uit de media over op grote doeken. De daaruit resulterende fijne potloodschets werkt hij vervolgens op meticuleuze wijze uit in verf, waarbij het persoonlijk handschrift van de kunstenaar opzettelijk naar de achtergrond wordt gedrukt en ten dienste staat van het onderwerp. De drijvende kracht achter zijn schilderijen is zijn gevoel voor rechtvaardigheid. Een flink aantal van hen stelt een schuldvraag. De werken roepen op tot compassie, ze proberen om iemand of bepaalde gebeurtenissen uit de vergetelheid te houden. Sommigen noemen de schilderijen van Peter Koole politiek, hij vindt dat zelf een beperkend label dat teveel neigt naar activisme. Je zou kunnen zeggen dat hij de kant van de slachtoffers kiest of vanuit hun standpunt schildert.’ (fragment juryrapport)