Jan van de Pavert, Het spooremplacement (1998, opgenomen in zijn film Diego Rivera in de Soviet-Unie), aquarel en potlood op papier, 70 x 100 cm
‘Van de Pavert werkt aan een veelvormig oeuvre van aquarellen, tekeningen, schilderijen, wandschilderingen, video’s, sculpturen en ruimtevullende installaties. In zijn werk gaat het vaak over ruimtes. Sinds enige jaren maakt Van de Pavert gebruik van digitale programma’s om films te maken over gebouwen die niet werkelijk bestaan. In 1994 besloot hij dat er muurschilderingen aan toegevoegd konden worden. Hij stelde zich de vraag: ”stel dat de Mexicaanse muralisten nog leefden, wat zouden zij schilderen in deze tijd?” Deze fijne onderzoeksvraag is het vertrekpunt geworden voor een reeks werken. De fresco’s in zijn computeranimaties werden voorafgegaan door heel precieze aquarellen die eenmaal ingescand digitaal bewerkt werden tot virtuele murals. Wandschilderingen over sluimerende jongeren, vrijheid en helden uit de tijd dat Van de Pavert jong was. (…) De aquarellen van Van de Pavert zijn figuratief en drukbevolkt met personages – zo zie je het niet vaak op dit ogenblik in de kunst. Wat is afgebeeld heeft allemaal te maken met kunst uit de periodes van de avant-gardes uit deze eeuw, en met de verbinding tussen de avant-gardes en het linkse idealisme. Jan van de Pavert heeft een verfijnd en geheel eigen geluid in de figuratieve waterverftechniek. Hij verdient met zijn eigentijdse werk en zijn poging om historische momenten en figuren uit de tijd van de avant-gardes met elkaar te verbinden de Jeanne Oostingprijs 2014 voor aquarel.’ (fragment juryrapport)