Hemel + Hel, permanent drie-dimensioneel kunstwerk in Oorlogsmuseum Overloon
De jury viel voor de monumentale en visueel overweldigende beeldtaal van Visser die altijd, al vijftig jaar, groots en gedurfd werkt. ‘Zodoende heeft ze een consistent en inhoudelijk gelaagd oeuvre opgebouwd dat in het huidige tijdsgewricht er onverminderd actueel uitziet. (…) Donkere schilderijen, theatrale installaties, magisch en dystopisch, maar ook licht en hoopvol: dat is het oeuvre van Eveline Visser. Het zijn kunstwerken die zowel letterlijk als figuurlijk alomvattend zijn. Letterlijk zijn ze dat omdat Visser haar schilderijen is gaan uitbreiden tot complete ruimtes, waar je als bezoeker in rond kunt dwalen. Ze strekken zich uit over muren en plafonds, in een monumentaal formaat en aanverwante uitstraling. Ook figuurlijk zijn ze alomvattend in de zin dat ze gaan over stevige onderwerpen zoals hemel en hel, oorlog en vrede, het menselijk tekort, het gevaar van taal als misleiding, de eeuwige menselijke zoektocht naar kennis. Ze werkt vanuit de overtuiging dat het onmogelijk is om de wereld te categoriseren, in hokjes of schema ’s te plaatsen.’