Gouden Penseel 2014
Floor Rieder
In Het raadsel van alles wat leeft behandelt auteur Jan Paul Schutten op geheel eigen wijze de evolutie. Hij won er o.a. de Gouden Tulp (beste non-fictie, 2013) en Nienke van Hichtumprijs (beste jeugdboek, 2013) mee. In beide juryrapporten wordt ook het fantastische tekenwerk van Floor Rieder geroemd en geprezen. Het wachten was dus op de Gouden Penseel, de prijs voor het beste geïllustreerde kinderboek. En dat werd beloond. 'De illustraties in Het raadsel van alles wat leeft zijn zwierig, grappig, vernieuwend én informatief – en dat alles tezamen tref je maar zeer zelden aan bij kinderboeken-illustraties', zo staat in het juryrapport. 'Het is de meesterproef van Floor Rieder, een kunstwerk van een boek.’
Anton van Hertbergen (BE) ontving Het Gulden Palet 2014 voor de beste buitenlandse illustrator (Het hondje dat Nino niet had).
Jury: Annemies Broekgaarden, Lia Reedijk, Erika Ringelberg, Ron van Roon, Thomas Veen
Het raadsel van alles wat leeft kreeg ook de Gouden Griffel 2014, voor het beste kinderboek. De jury over het sprankelende debuut van Floor Rieder als illustrator van boeken: 'De voedselketen zoals die uit de pen van Rieder vloeit is een volgepropt vak vol roofvogels, konijnen en paddenstoelen – werkelijk iedere vierkante centimeter werd benut, gevuld met takjes en blaadjes. Monnikenwerk, en niet alleen omdat je er urenlang compositorisch priegelwerk aan afziet, maar ook omdat Rieders tekeningen wel iets weghebben van de miniaturen uit middeleeuwse "verluchte" folianten. Ook daarin werden illustraties gebruikt om een boek te versieren, te verluchtigen en te verrijken; maar ook om een wezenlijke aanvulling op de tekst te zijn. Rieder keert in feite dus terug naar de bakermat van de boekillustratie, maar doet dat wel in haar volstrekt eigen, eigentijdse stijl. Die kenmerkt zich door trefzekere zwarte pennenlijnen, een haast maniakaal oog voor detail en een totale benutting van het tweedimensionale vlak. Ze heeft een fijnzinnig talent voor realisme, een voorliefde voor stippeltjes en arceringen en andere patroontjes, het lef om tekst en tekening met elkaar te laten versmelten en een steeds weer verkwikkend gevoel voor humor.'