1. Corpus (2014); 2. Cloud (2014), © Daisuke Yokota / G/P gallery
Met zijn contrastrijke zwart-wit fotografie lijkt Daisuke Yokota op het eerste gezicht te werken in de traditie van de Japanse fotografie, aldus fotomuseum Foam bij een eerdere presentatie van het werk van de talentvolle Japanner. 'Maar bij nadere beschouwing heeft hij een heel eigen benadering ontwikkeld waarin proces en interventies belangrijke elementen vormen. Hij fotografeert en herfotografeert beelden, zowel digitaal als analoog, die hij vervolgens verder manipuleert met ondermeer fotokopieertechnieken en Photoshop. In zijn appartement heeft hij een lab ingericht waar hij vrijuit experimenteert met analoge technieken en chemische processen waar ook het toeval vrij spel heeft om sporen in het beeld achter te laten. Yokota voegt steeds lagen toe die elk weer nieuwe mogelijkheden bieden voor het volgende beeld en leiden tot vervreemdende, mysterieuze en poëtische representaties van een ander soort wereld.' De jury koos Daisuke Yokota uit een totaal van 97 genomineerden uit 29 landen. Volgens juryvoorzitter Simon Baker is de Japanner een van de meest vernieuwende en experimentele jonge fotografen van dit moment: ‘Yokota heeft een fantastische reputatie weten op te bouwen als een jonge kunstenaar met het vermogen om fotografie te presenteren in nieuwe, originele vormen; van prints tot boeken, installaties en performances, altijd in zijn onderscheidende en onmiskenbaar eigen beeldtaal.’