Raphaël Dallaporta vertelt over zijn series Landmines (Antipersonnel) en Domestic Slavery, Icontent.tv (YouTube)
'Raphaël Dallaporta koppelt engagement aan een sterk analytische benadering van maatschappelijke perversiteiten', aldus juryvorzitter François Hébel. 'Zijn compromisloze, conceptuele en uiterst creatieve benadering maken van hem een authentiek kunstenaar die zich onderscheidt binnen de jonge generatie fotografen.' De Franse fotograaf ontvangt de prijs voor zijn series Landmines, Domestic Slavery en Fragile. De landmijnen zijn elegant gefotografeerd, op een eenvoudige manier ingelijst en overtuigend gepresenteerd en in eerste instantie opmerkelijk door hun esthetische kwaliteit. Tot men zich realiseert dat ze slechts één doel hebben: pure wreedheid. In de serie Fragile zijn organen en lichaamsdelen van overleden mensen frontaal en afstandelijk vastgelegd. En in Domestic Slavery behandelen Dallaporta (beeld) en Ondine Millot (tekst) de tragische realiteit van 'domestic slavery': mensen, veelal niet-geregistreerde immigranten, die tegen hun wil vastgehouden worden op plekken waar hun stem niet klinkt. 'Alhoewel hun namen zijn aangepast, zijn hun verhalen waarachtig. Dallaporta's afstandelijke, onsentimentele beelden van de gebouwen waar deze moderne slaven zich bevinden, zijn getuigen van de banaliteit van alledaagse onmenselijkheid', schrijft Foam als toelichting bij de expositie, onderdeel van de prijs.