Wang Bing bij de prijsuitreiking, samen met Alexander Rinnooy Kan (voorzitter Raad van Toezicht, Eye Filmmuseum), jurylid Béla Tarr en directeur Sandra den Hamer; foto: Floris Heuer
Wang Bing werd tot winnaar uitverkozen ‘vanwege zijn belangwekkend oeuvre waarmee hij een ongekende bijdrage heeft geleverd, niet alleen aan de documentaire film, maar ook aan de video-installatie en de speelfilm.’ Als filmmaker en beeldend kunstenaar richt Wang Bing zich in zijn werk op de veranderingen die plaatsvinden in de Chinese samenleving. Vrijwel geheel zelfstandig werkend en met gebruikmaking van een digitale camera levert hij films af die worden gekenmerkt door het gebruik van natuurlijk licht en omgevingsgeluid. ‘Wangs monumentale films, vaak opgebouwd uit lange stabiele opnamen en waarin tijd en werkelijkheid door elkaar heen lopen, stellen de grotere verhalen van het hedendaagse China ter discussie door de gewone, alledaagse menselijkheid te benadrukken. Zijn films verwijzen naar de rauwe en existentiële werkelijkheid van de condition humaine. (…) Wang Bing is een waarachtige en authentieke kunstenaar die met zijn compromisloze werkwijze blijk geeft van zijn betrokkenheid bij de hedendaagse samenleving en zijn visie op de condition humaine. Zijn vakkundig opgebouwde werk toont een diepgaande kennis van de visuele taal en heeft een sterke présence, zowel in de cinema als in de kunst. Hoewel hij een uitgesproken politieke mening uitdraagt, dwingt Wang Bing zijn kijkers niet zijn visie te onderschrijven. Zijn prachtige en moedige werk biedt ruimte voor meerduidigheid.’ (fragmenten juryrapport)