Werk zonder titel (2016), onderdeel van Brexit Diary, courtesy Annet Gelink Gallery, Amsterdam; installatie-aanzicht ‘I am in Heaven’ (2015), foto: Thomas Müller, Anton Kern Gallery, New York; installatie-aanzicht ‘The Basement’ (2017), foto: China Hopson/ ‘Sündenbock’, Hannover Kunstverein
De jury roemt het werk van Erik van Lieshout vanwege het radicale, het persoonlijke en het confronterende karakter. ‘Hij gaat op zoek naar de pijnpunten van de maatschappij in zijn eigenzinnige tragikomische stijl. Het werk is altijd even sterk, blijft groeien en is puur: het kent geen zendingsdrang. Van Lieshout gaat de dialoog aan met groepen mensen uit de samenleving, ook met diegenen waar meestal met een boog omheen wordt gelopen: bewoners van achterstandswijken, verslaafden, zwervers en aanhangers van extreem rechts of links. Hij stelt kwesties aan de orde als drugs, seks, geweld en doorgeschoten regelgeving. Erik van Lieshout schuwt geen enkel taboe of precaire situatie, integendeel, hij gaat er recht op af en zoekt de dialoog.’ (fragment juryrapport)