Nathaniel Mellors, uit: The Object (2010), foto Alexander Newton
'De Britse kunstenaar Nathaniel Mellors heeft in korte tijd naam gemaakt met opzienbarende tentoonstellingen waarin elektronisch bewegende sculpturen worden gecombineerd met absurdistische films en fonkelende fotogrammen. Leidmotief is de wisselstroom tussen enerzijds onze neiging concepten en waarden te projecteren op objecten en anderzijds de digitale cultuur waar het beeld steevast prevaleert over het ding dat het representeert. Zijn zonderlinge universum weerspiegelt een wereld van kunstmatige beelden die, soms onbedoeld, uitdrukking geven aan de meest duistere driften. Eerder dan samenhangende verhalen zijn Mellors’ films een opeenvolging van flarden van gesprekken en interrupties, waarbij de taal meer dan eens op de grenzen van de communicatie stuit. Vrijelijk put de kunstenaar uit een grote verscheidenheid aan formats, van pantomime tot televisieserie. Is de voortdurende woordenstrijd moeilijk te volgen, de beelden nestelen zich onontkoombaar in ons bewustzijn. Het zijn beelden die verleiden zonder dat wij erachter komen wat ons verleidt, die ons laten lachen zonder dat wij weten waarom, maar die er altijd in slagen onze aandacht vast te houden. De jury waardeert deze volstrekt eigenzinnige beeldwereld, waar de rede op het punt staat te bezwijken. Mellors’ inventieve kruisbestuivingen tussen beeldende kunst, toneel en technologie passen in de geest van het multidisciplinaire engagement van CoBrA, net als zijn fascinatie voor het ongecultiveerde.' (fragment juryrapport)