Laura Lima, Flexible Gold, tekening met goud gel op reproductie (2005, 2006); New Costumes, transparant vinyl (2006), courtesy Inhotim Institute
Voor de BACA-editie van 2014 werd expliciet gekozen voor een kunstenaar uit Latijns-Amerika; het Bonnefantenmuseum wil hiermee laten zien ook aandacht te hebben voor kunst uit niet-Westerse regio’s. In de toelichting op de toekenning van de prijs stelt het museum dat de actuele mondiale economische en culturele dynamiek met zich meebrengt dat regio's zoals Latijns-Amerika en Azië meer en meer hun stempel drukken op het internationale culturele discours. Het Bonnefantenmuseum wil die ontwikkelingen nadrukkelijk ook tot uitdrukking brengen in de 'scope' van de BACA. Daarmee werd een zware last gelegd op de schouders van de internationale jury, gezien het hoge niveau van beeldende kunst in Latijns-Amerika. Zij koos uiteindelijk voor Laura Lima vanwege de uitzonderlijke kwaliteit van haar werk en haar grote invloed op andere kunstenaars. Aan de prijs is een solo-expositie in het museum in Maastricht gekoppeld. 'Ook de verwachting dat de werken een vernieuwende dialoog tot stand zullen brengen met het Bonnefantenmuseum en zijn collectie, heeft een rol gespeeld bij het afwegingsproces', aldus het juryrapport.