'Waar eindigt beschaving? Hoe lang kun je je als buitenstaander bij een conflict aan de zijlijn ophouden? Laat het verleden zich ooit begraven? Het zijn vragen die Marente de Moor stelt in De Nederlandse maagd. Deze roman belicht de Nederlandse neutraliteit tijdens de Eerste Wereldoorlog op een subtiele manier, die tot nadenken stemt. De ethische dilemma’s uit die tijd blijken ook vandaag de dag maar al te relevant. In de zomer van 1936 reist Janna, een achttienjarige Nederlandse schermster, naar een landgoed bij Aken, waar ze een schermopleiding krijgt van Egon von Bötticher, een sombere, getormenteerde man. Janna wil weten wat er zich heeft afgespeeld tussen Egon en haar vader, een arts die de gewonde Egon in de Eerste Wereldoorlog van het slagveld redde. (…) De Nederlandse maagd is een historische vertelling en een Bildungsroman ineen. Het verhaal speelt in een grensgebied waar de littekens van een oorlog nog maar net zijn vervaagd en zich alweer een nieuw conflict aandient. In zinnelijk en krachtig proza geeft De Moor haar prachtige personages gestalte. De manier waarop ze goochelt met beelden en metaforen is duizelingwekkend en de verwijzingen naar kasteelromans en spookverhalen betoveren. De Nederlandse maagd is een meeslepende, broeierige roman, die nog lang blijft nazinderen.' (fragmenten juryrapport)
AKO Literatuurprijs 2011
Marente de Moor
Jury: Ernst Hirsch Ballin, Maarten Dessing, Frank Hellemans, Toef Jaeger, Kathy Mathys, Fleur Speet