De prijs is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht, maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De bekroning voor het beste/mooiste/meest communicatieve filmaffiche van het jaar is sindsdien half een juryprijs en half een publieksprijs. Deskundigen uit het filmvak maken de eerste selectie van vijf uit de inzendingen, waarna het publiek met een online stemformulier de einduitslag bepaalt. De prijs is in 2015 voor het laatst uitgereikt.
VPRO Cinema Afficheprijs
2015 Prins (ontwerp Sander Brouwer)
2014 Jongens (ontwerp Susanne Keilhack / Buro Fritz)
2013 De nieuwe wildernis (ontwerp Arent Jack)
2012 l’Amour des Moules (ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack / ShoSho)
2011 170 Hz (ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack / ShoSho)
2010 Zonder pardon (ontwerp Marc Koppen en Theo Maassen / Scherpontwerp)
2009 Angst (ontwerp Sander Plug)
2008 De muze (ontwerp Silvia Vergeer)
2007 Ellen ten Damme - As I Was Wondering Where This Mixed-Up Little Life
of Mine Was Leading To (ontwerp Paul Postma)
2006 Diep (ontwerp Brat Ljatifi)
2005 06/05 (ontwerp Frank Kampes)
2004 Grimm (ontwerp Alex van Warmerdam)
2003 Van God los (ontwerp Gijs Kuijper)
2002 Minoes (ontwerp Michael van Randeraat)
2001 Îles flottantes (ontwerp Brat Ljatifi)